Egyedi hangsugárzó a különleges zenei igényeket támasztó hallgatók számára…
Bő negyven évvel ezelőtt jött létre a Harbeth cég, hogy kereskedelmi sikereket kovácsoljon a BBC hangsugárzó és hangszóró kutatási és fejlesztési tevékenységének eredményeiből. Nagyszerű termékekkel, jó időben, jó helyen kezdték – a céljuk volt akkor is, ma is a tökéletes hangzás megteremtésére alkalmas eszközök értékesítése.
Sok idő telt el az első lépések óta, sokat fejlődött a világ és a technika, a technológia. A Harbeth hagsugárzói ma már sokkal transzparensebbek, elevenebb hangzásúak, dinamikusabbak, nyitottabbak és még közelebb vannak a hiteles zenei megszólaláshoz. Mindezt a sokéves tapasztalat, a tudás és persze a technika rohamléptű fejlődése (többek között a RADIAL™ technológia tudatos alkalmazása) tette lehetővé. A fejlesztési eredményeket folyamatosan beépítették az újabb és újabb Harbeth termékekbe és mára már elérték, hogy termékeik saját osztályt képviselnek a természetes hangzás megteremtése terén.
A Harbeth termékcsalád a cipősdoboz méretű P3ESR polcsugárzótól a tekintélyt parancsoló, egyben a cég zászlóshajójának számító, nagyméretű Monitor 40.3 hangsugárzóig terjed. Mindegyik többféle furnérozással rendelhető és mindegyik jellemzője a világszerte elismert nyílt, élethű Harbeth-hangzás.
A technológia
A szabadúszó, független rádióadók 1960-as években az Északi-tenger területén megfigyelhető rohamos elszaporodásának idején vált Alan Shaw a helyi BBC rádióstúdió kisegítő munkatársává. Ebben a pozícióban lehetőséget kapott arra, hogy élő kapcsolatot létesítsen az előadókkal, vagy a stúdiók üvegfalán keresztüli kommunikáció útján, ugyanakkor testközelből élvezhette az előadók hangját a stúdiómonitorokon. Mind szenvedélyesebb érdeklődést mutatott a természetes hangreprodukció bonyolult világa iránt, behatóan tanulmányozta a BBC stúdiómonitor koncepcióját, Shorter (LS5/1) és Harwood (LS5/5, LS3/5a) találmányait, újításait.
Mintgy 10 évvel később Shaw, aki akkor már a japán félvezetőipar területén tevékenykedett, találkozott Harwoodal, akinek akkor már behatóan ismerte a tevékenységét. Harwood akkor már jóval a nyugdíjas kor határán túl volt és erősen nyomasztotta a túl korán, a megfelelő gyártási háttér biztosítása nélkül bejelentett Mk4 Monitor szokatlanul hosszú szállítási ideje miatt kialakult vevői bizalomvesztés. Shaw, aki fele annyi idős sem volt, mint Harwood és tökéletesen ismerte a híresen hirhedt japán minőségbiztosítási rendszer csaknem minden titkát és fortélyát, tökéletesen rálátott a beszállítói lánc működési mechaniz-musára, hatékony segítséget tudott nyújtani a Harbethnél felhalmozódott problémák gyors és hatékony megoldására. Shaw nemcsak megmentette a céget, hanem az élére kerülve és azt ma már harminc éve vezetve folyamatosan növekvő és fejlődő pályára állította a nagymúltú és szép jövő elé néző vállalkozást.
A mérnöki munka mérföldkövei
1922-1960: A megalapozás időszaka
Kirke ‘Szélessávú hangszórók kiválasztása monitorozási célra (az első jelentés)” 1948-ban keltezett jelentése volt és marad mindörökké az audió vizsgálatok tudományos módszerének brilliáns mintapéldája.
1960-70 Az aranyévek
Az intenzív kutatási időszak, amelynek során a BBC arra a következtetésre jutott, hogy a papírból készült membránnal szerelt hangszórók nem tudják kielégíteni a monitor minőségű hangsugárzókkal szemben támasztott elvárásokat. Ez a következtetés indította be azután azt a kutatássorozatot, amelynek a végeredményeként megszülettek a műanyag membrános hangszórók, amelyek elsőként a Harwood LS3/54, LS3/6 és a három utas LS5/5 hangsugárzóiban jelentek meg.
1970-80 Győz a hangerő
A szerencsés véletlenek sorozataként megszületett cipősdoboz méretű LS3/5a az évtized első emlékezetes sikerterméke. A hangosan szóló, elnyűhetetlen kis doboz hamar a stúdiók kedvencévé vált és fényesen igazolta, hogy a második generációs membránnal készült,nasgymágnessel szerelt középsugárzót a terhelést jól bíró magassugárzóval párosítva a teljes hallható audió sávban egyenletes átvitelt biztosító stúdió monitor készíthető. Egy évtizeden belül azonban az új egészségvédelmi és üzembiztonsági szabályok nemkívánatossá tették a stúdiókban nagy hangnyomást produkáló eszközök használatát, így az egyébként sikerre született ügyes kis doboz nemigen talált a továbbiakban vevőre a BBC stúdióin kívüli területen.